torsdag 5. mai 2011

Hvordan lage en avgrenset problemstilling og et produktmål


Jeg skal lage en avgrenset problemstilling og et produktmål for et fiktivt medieprodukt. Når man skal lage en problemstilling er det viktig å bestemme seg for et tema. Etterpå kan du lage et utkast av problemstillingen, og senere avgrense slik at den framstår både tydelig og realistisk. Det er viktig at produktmålet er målbart, en god oversikt over hvordan problemstillingen skal avgrenses kan du få av problemformuleringstrakten som er illustrert under.

Problemformuleringstrakten illustrert av Antvort, K.

Før jeg lager problemstillingen må jeg bestemme meg for et tema. Temaet jeg har valgt er "mediedanning i skolen", jeg har laget en problemstilling med utgangspunkt i dette.


Problemstilling: Hvordan øke den digitale kompetansen til elever på ungdomstrinnet?


Videre skal jeg justere på denne problemstillingen slik at den framstår mer avgrenset enn åpen. Jeg har bestemt meg for løse dette gjennom å lage en podcast.


Avgrenset problemstilling: Hvordan lage en podcast som gjennom diskusjoner og rettledning skal hjelpe til å øke den digitale kompetansen til elever i 8.klasse?


Det kan virke som om jeg bare har tilføyd nye punkt, men med mer spesifikke detaljer har problemstillingen blitt mer avgrenset og den er forhåpentligvis mulig å svare på. Neste steg er å definere et produktmål.


Produktmål: "En podcast utviklet i Garageband hvor digital kompetanse og digitale verktøy i skolen blir diskutert."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar