tirsdag 5. oktober 2010

Digitalt skolesamfunn

Siden samfunnet utvikler seg til å bli stadig mer digitalisert, er det stadig mer relevant å bruke skjermtekster i skolesammenheng. Elevene blir utfordret til å bruke kreative ferdigheter som de kan få bruk for i senere sammenhenger. Skjermtekstene som skal sees nærmere på er hypertekstualitet, interaktivitet og multimedialitet. 
Hypertekstualitet er en tekst som gir brukeren muligheten til å hoppe videre til andre tekster. Teksten innholder flere linker som gjør det mulig for brukeren å velge hva som skal leses i hvilken rekkefølge. Et eksempel på en hypertekstualitet er en hypertekstfortelling som er laget av noen elever.

Interaktivitet er en tekst hvor brukeren må samspille med nettsiden for å komme videre. Et eksempel er et flash-spill som ble utviklet i skolesammenheng, hvor man må løse små spill for at fortellingen skal fortsette. Hjernetrimspill kan motivere elevene til å lære, ved at disse spillene kan vekke en form for konkurranseinstinkt.

Multimedialitet er et oppsett av sammensette tekster, det vil si at siden bruker bilde, lyd og tekst for å formidle budskapet. Et artig eksempel en "lag din egen Litago-smak" nettside hvor man kan lage og stemme på andre sine ideer for ny Litago-smak. Ved å skifte på ingrediensene, endres også fargene på Litago-kuen som står på en betemark omgitt av naturlyder. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar