onsdag 20. oktober 2010

Hva er digital kompetanse?

Søby, Erstad, Krumsvik og Baltzersen har definert digital kompetanse på ulik måte. Ved å se nærmere på hva som er likt og hva som er forskjellig, kan vi se hva faktorer de mener

Søbys definisjon: “Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet” (Søby 2005:8).

Erstads definisjon: “Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunnet” (Erstad, 2005, s. 12).

Krumsviks definisjon: “Digital kompetanse er læraren sin evne til å bruke IKT fagleg med pedagogisk- didaktisk IKT-skjøn og å vere bevisst kva dette har å seie for læringsstrategiane og danningsaspekta til elevane” (Krumsvik, 2007).

Baltzersen fremstiller sin definisjon på digital kompetanse gjennom en pyramidemodell som består av seks punkter. De punktene mot bunnen er relevante for å nå de over.

Illustrasjon: Baltzersen 2009

Er det en forskjell mellom disse definisjonene, eller sier de det samme bare på forskjellig måte? Søby og Erstad har begge en generell definisjon som er ganske like, men Søby har også fremstilt kreativitet som et viktig punkt. Krumsviks definisjon er mer rettet mot pedagogikk enn det generelle. Baltzersens definisjon består av en pyramidemodell som er oppdelt i flere punkter, hvor det underliggende punktet kreves for å nå det neste. 

Digital kompetanse bør dekke et generelt område. Digital kompetanse er ikke noe skolespesifikk kunnskap, men kompetanse man bruker i flere sammenhenger. Jeg mener at Baltzersens pyramidemodell illustrerer godt hva digital kompetanse handler om. I de ulike punktene har han utdypet hva som menes med de spesifikke punktene.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Litteraturliste:

Søby, Morten (2005): Digital skole hver dag - om helhetlig utvikling av digital kompetanse i grunnopplæringen. ITU, Universitetet i Oslo [Internett] Tilgjengelig fra Utdanningsdirektoratet: <http://www.udir.no/upload/Rapporter/ITU_rapport.pdf> [Hentet: 21.10.2010]

Baltzersen, Rolf (2009): Digitalkompetansetrekant2.png [Internett]: Tilgjengelig fra: <http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2a/Digitalkompetansetrekant2.png> [Hentet: 21.10.10]

Erstad, O. (2005) Digital kompetanse i skolen - en innføring. Oslo: Universitetsforlaget.

Krumsvik, R. (2007) Digital kompetanse i kunnskapsløftet. Krumsvik, R. (red) Skulen og den digitale læringsrevolusjonen (2007:64). Oslo: Universitetsforlaget.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar