Det finnes flere varianter av reknearkfunksjoner som man kan finne i MS Office (Excel), iWork (Numbers), Open Office (Spreadsheet) og Google Dokumenter (Spreadsheet). Men i denne teksen skal jeg ikke ta for meg skillene på disse verktøyene, men heller fokusere på hva elever kan oppnå med slike verktøy. I min skolebakgrunn hadde vi et opplæringskurs i rekneark, men dette var ikke knyttet til hvordan vi skule bruke det i skolesammenheng. Dette kan ha endret seg siden Kunnskapsløftet ikke var innført enda.
Først og fremst vil rekneark egne seg godt i matematikk, hvor elevene får bruke verktøyets avanserte funksjoner til å løse reknestykker. Rekneark kan også brukes i naturfag, hvor elevene kan lage oversikt over formler, utarbeide resultater, lage tabeller og diagrammer av naturfaglig innhold. Et annet eksempel kan være samfunnsfag, hvor elevene skal sammenligne tallmateriale, bruke tabeller og grafiske framstillinger (Utdanningsdirektoratet 2006)
En fordel med rekneark er at man enkelt kan bruke diagram og grafiske illustrasjoner.
Rekneark egner seg godt til arbeid hvor elevene skal samarbeide. Google Dokumenter gir mulighet for at elevene kan skrive og gjøre endringer samtidig, men generelt kan digitale dokumenter deles og revideres på en enklere måte en fysiske papir. Rekneark kan brukes i alle fag hvor man skal fremstille en tekst på en ryddig og oversiktlig måte.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Litteraturliste
Utdanningsdirektoratet (2006): Grunnleggende ferdigheter for grunnskolen, å kunne regne. [Internett] Tilgjengelig fra: < http://www.udir.no/grep/Grunnleggende-ferdigheter/?visning=4> [Hentet: 01.12.2010]

Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar