LMS (Learning Management System) er et læringsstøttesystem for skoler. Det gir elevene muligheten til å lastet opp arbeidet sitt og lese informasjon fra lærerene. LMS er et lukket område, det vil si at kun brukere med avgang har tilgang til innleggene. Dette har god tråd med personvern, ved at personopplysningene ikke blir spredd ut på nettet. Innleggene lekker heller ikke ut, ved mindre noen publiserer det utenfor systemet. For barn er dette et sikkert sted hvor de ikke blir forvillet inn i de mørkere sidene av nettet. Informasjonen er også troverdig, så elevene slipper å komme i møte med falsk informasjon.
I motsetning til det lukkede systemet LMS, har vi også PLE (Personal Lerning Enviornment), som er et åpent system med informasjon som alle med nett har tilgang til. Dette kan være i form av blogg, wiki eller lignende. Men siden alle har tilgang til det, har vi mindre kontroll på hva slags informasjon man kan finne, eller om at det er truverdig i det hele tatt. Men må ikke barnene møte på disse sidene av nettet for å vite om det? Voksne kan være veiledere som stiller seg kritisk til hvordan barnene bruker nettet, og forklare hva som skal unngås og ikke. Mens barnet blir eldre kan de voksne løsne seg mer, og tillate dem å bruke nettet friere. Ved riktig bruk, har elevene tilgang til et hav av nyttig og lærerik informasjon. De har også muligheten til å dele sine egne åndsverk, hvor de kan få nyttige tilbakemeldinger, og det kan være lærerikt for andre også.
Men trenger vi da LMS? Ved å kombinere begge deler, kan vi oppbevare brukersikkerheten i form av personvern, og fremme ytringsfriheten og utvide informasjonkildene til elevene. Det er også greit at elevene har et felles samlingsted for skolerelatert informasjon hvor de kan lese lærermeldinger, slik som man finner i LMS systemene.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar